Kultételek 2.- Amerika kedvence, a földimogyoró vaj

Szerző: Házisáfrány - 2013.04.30. 12:39 38 komment

peanut butter 1.jpgMinden országnak megvannak azok a kult ételei, melyek előtt a nem-bennfentesek értetlenül állnak. Itt van például mindenki kedvence, a túró rudi. Amióta az eszed tudod, imádod, ugye? Ebből aztán következik, hogy biztos mindenki más is? Hát nem! A túró-csokoládé kombináció ugyanis sokak számára tök bizarr és disszonáns. Bohó fiatalságunk idején az öcsémmel rendszeresen vetettük alá külföldi haverjainkat az általunk nagyon humorosnak vélt „túrórudi tesztnek”. Ez abból állt, hogy a mit sem sejtő illető kezébe nyomtunk egy rudit, mondtuk "hungarikum, verinájsz", kapja csak be, és árgus szemekkel figyeltük a kóstolási reakciót. Nos, a vagányabbja úgy megszerette, hogy később nem győztük felcsempészni a gépre kartonszámra, ha látogatóba mentünk hozzá. Persze a nagy részük nem így gondolta. Élénken emlékszem az olyanokra is, mint például Cécile, aki igazán jól nevelt francia úrilány volt. Beleharapott élete első (és tartok tőle utolsó) túrórudijába, rágott rajta kettőt, majd udvariasan annyit mondott: Elnézést, de ezt nem tudom megenni. …Majd futólépésben távozott a mellékhelyiség irányába…

peanut butter 3.jpg Nos, ha a külföldet nézzük, más országokban is akadnak furcsa kedvencek. Ott van mindjárt az amerikaiak nagy lieblingje, a földimogyoró vaj. Erről az ételről anno, a vasfüggöny mögül, az óceán másik oldaláról azt gondoltam, tuti, valami nutella-féle lehet. Így aztán amikor először jártam az USA-ban, rögtön vettem is egy üveggel. Milyen jó kis nasi lesz ez nekem a jet-lag leküzdése ellen! Gondoltam én. Otthon aztán kibontottam, mohón és kíváncsian rávetettem magam, és akkor ért a sokk. A földimogyoróvaj ugyanis olyan állagú, mint a félig megkötött sós csiriz. Se csoki, se cukor. Lenyelni sem könnyű, mert ráragad a szájpadlásodra. Íze akár a darált sósmogyoró és némi „E” keveréke. Rettentően magas a zsírtartalma, jobban hizlal még a csokoládénál is, és nutella szemszögből nézve igenis van ennél sokkal finomabb dolog is a világon! Nem igazán értettem hát, mitől olyan rettentően népszerű ez fojtogatóan ragacsos vacak, ám néhány évet lehúzva az USA-ban sajnos én is megszerettem, ahogy az ember felnőtt korában elítélendő módon, előbb-utóbb mindenre rákap, ami kalóriadús és egészségtelen.

A földimogyoró a közhiedelemmel ellentétben nem a mogyorófélék, hanem a hüvelyesek csoportjába tartozik. Ez azt jelenti, hogy nem paleo, én szóltam! Magas a zsírtartalma, viszont legalább koleszterin-mentes. Pépesített változatát már a Colombus előtti időkben fogyasztották Mexikóban. Amerikában azonban csak 1890-ben indult hódító útjára, amikor az első mogyorópasztát piacra dobták, mint alternatív fehérjeforrást azok számára, akiknek nincsenek fogai, és ezért nem tudnak húst enni. (Esküszöm!) A mostani formában kapható földimogyoró vajat végül 15 évvel később mutatták be a Saint Louis-i világkiállításon, melyen egyéb újdonságok mellett a fagylalttölcsér, hot-dog és hamburger is elindult világhódító útjára. Az a rendezvény mondjuk jó kis muri lehetett…

A földimogyoróvaj azóta kedvenc csemege lett az USA-n kívül Kanadában, Ausztráliában, Angliában, egyes afrikai országokban, Új-Zélandon és Hollandiában is. Amerikában a háztartások 89 százaléka rendszeres földimogyoróvaj fogyasztó. Évi több mint 300 millió kg földimogyoróból készült terméket fogyasztanak és ennyi idő alatt összesen több mint 800 millió dollárt költenek rá. A legnépszerűbb márka 250,000 üveggel termel belőle naponta és ez a számos cég közül csak az egyik! Ha minden kiürült mogyoróvajas üveget összegyűjtenénk, évente 1 és ¾- szer körbetekerhetnénk velük a földet. A krémnek még ünnepnapja is van! Minden év április másodikán tartják a Nemzeti Földimogyoróvaj napot.

peanut butter 4.jpg Az amerikai gyerekek a földimogyoróvajat kenyéren szeretik a legjobban. Az átlag nebuló mogyoróvajas-zselés fehérkenyér szendvicset visz az iskolába, és ezt eszi ebédre, vagy inkább ebéd helyett. Néha csak megszórják mazsolával, de a kedvenc „feltét” a szőlőzselé, ami egy lekvárhoz hasonló állagú, zömében műanyagból, színezékből és aromából készült lila színű, lekvárszerű valami. Puha fehér kenyér közé teszik, gyakran még a héját is levágják. Tápérték nem sok, üres kalória annál inkább, nem csoda, hogy ennyi ott a túlsúlyos gyerek! Statisztikák szerint az átlag amerikai több mint 1500 ilyen szendvicset fogyaszt, mielőtt leérettségizne.

A mogyoróvajat nem csak kenyérre kenik, számos más módon is fogyasztják. Keverik sütemények tésztájába, kenik a tetejére, de még a tejes turmixokat is gazdagítják vele. Ha nem édességnek eszik, zellerszárat harapnak hozzá, s így már szinte egészséges csemegének gondolják. Természetes, hogy van mogyoróvajas gabonapehely is!

Az édesipar egyik legkedvencebb alapanyaga szintén a földimogyoró. Olyannyira, hogy Amerika a 10 leghíresebb csokoládégyárából 4 rendszeresen tesz belőle az édességeibe. Számunkra talán a legszokatlanabb kombináció a Hersey gyár mogyoróvajas tejcsokoládé kosárkája, mely édes tejcsokoládé sós-mogyorós töltelékkel, de létezik belőle készült M&M cukorka is. Aki a Piros Mogyoróst szokta, valószínű nem fog átpártolni.

Akárhogy is van, a mogyoróvaj népszerűsége rejtély azok előtt, akik nem vele nőttek fel, de ha elég ideig próbálgatod, te is rákapsz, mint kacsa a nokedlire. Ez alól sajnos én sem vagyok kivétel! Ennek örömére a jövő héten olvashatsz tőlem színes, gyerekzsúrra való földimogyoró vajas keksz receptet is!

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Házisáfrány közösséghez itt.

peanut butter 2.jpg

Címkék: amerikai földimogyoró kultételek

A bejegyzés trackback címe:

https://hazisafrany.blog.hu/api/trackback/id/tr275241511

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ccvv 2013.05.01. 10:17:29

"A földimogyoróvaj ugyanis olyan állagú, mint a félig megkötött sós csiriz. Se csoki, se cukor. Lenyelni sem könnyű, mert ráragad a szájpadlásodra. Íze akár a darált sósmogyoró és némi „E” keveréke."

Ehhez még annyit tennék hozzá, hogy a feleségem csak úgy jellemezte, olyan, mintha valaki előrágta volna neki. Lehet, hogy az 'crunchy' volt... :D

Én mindenesetre távol-keleti kajákba használom, aromatizálásra. Kis mennyiségben!

Cat_the_cat · http://rockonlelkek.hu/ 2013.05.01. 10:31:45

Szerintem a mogyoróvaj nagyon megosztó kaja, vagy imádja, vagy utálja valaki. Én pl. rajongok érte a legelső pillanattól, már az illatára is olyan reakcióim vannak, mint Pavlov kutyájának :)

Túrós (törölt) 2013.05.01. 10:43:43

igen biztos nagyonkirály lehet és ki is próbálnám már nagyon csak eddig még emberi áron nem láttam sehol sem...

Today05 2013.05.01. 11:02:40

@Túrós: azért nem kell túlzásokba esni, 1300ft 500g a culinarisban ami a drágább helyek közé tartozik, lehet kapni a tescoban is, ott olcsóbb.

Egyvalamire oda kell figyelni, a lidl/aldi saját mogyoróvaját véletlenül se vegye meg senki, konkrétan egy teljesen íztelen rideg massza, 5 forintot nem ér, még olaj sincs benne, pedig a mogyoró nagyrésze papíron olaj :)

arncht 2013.05.01. 11:18:35

Az a hersey csoki nagyon jo - edes sos. A mogyorovajas kenyeret en eperlekvarral szeretem, jol kiemelik egymas izet.

Nbl 2013.05.01. 11:24:26

@Today05: Nekem bejön a Lidl-s mogyoróvaj is... 6-8 félét próbáltam eddig, nem mondom, h ez a legjobb, de sztem bőven fogyasztható kategória.
1ébként nekem az a véleményem, hogy a legtöbben pont amiatt nem szeretik (már azok közül akik nem szeretik :-)) ami miatt a posztolónak sem jött be elsőre: egyszerűen mást vártak, általában valami Nutellah-szerű édes csokis valamit.
A történetét én úgy olvatam vhol, h betegségben legyengült (pl rák) embereknek adták roborálószerként, mivel a kalóriadússága mellett nagyon egészséges és a fehérjetartalma is magas.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2013.05.01. 12:11:08

Házilag is könnyű elkészíteni, úgy gazdaságosabb.

Hatos. Faszt, kilences! (törölt) 2013.05.01. 12:45:21

Statisztikák szerint az átlag amerikai több mint 1500 ilyen szendvicset fogyaszt, mielőtt leérettségizne.

Ühüm.

Ez alól sajnos én sem vagyok kivétel! Ennek örömére a jövő héten olvashatsz tőlem színes, gyerekzsúrra való földimogyoró vajas keksz receptet is!

Várjuk szeretettel.

afazekas 2013.05.01. 12:51:35

A másik oldalon az van h rengeteg arrafelé a mogyoró allegiás.
Nem csoda h minden komédiában van 1-2 ...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.01. 12:53:52

Azért a túrórudi nem hungarikum, mert az oroszoknál és a lengyeleknél is létezik helyi változata.

hunter84 2013.05.01. 13:06:01

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Most voltam Krakkóban, én nem találtam. :)

burakefendi 2013.05.01. 13:27:34

én néha a kis thai konyhámban használom, illetve, hogy ne kívánjak egy szelet kenyérnél többet vacsorára :)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.05.01. 13:34:50

Egyszer botmixerrel csináltam ilyet egy adag mogyoróból. Nem bírtam megenni, pedig én kb minden megeszek és szeretek is...

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2013.05.01. 13:53:17

Vásárlásnál arra kell figyelni, hogy a drágábbat vedd (Valójában azt, aminek minél nagyobb a mogyorótartalma, de ez nagyjából lineáris összefüggés). Az tényleg finom. Én a crunchy-t szeretem, de a sima se rossz. Viszont mindig bűntudatom lesz utána, annyi benne a kalória. Több, mint a nutellában.
Az olcsó szar háromszáz forintos teszkós az.. nem is tudom mi lehet benne, de hányadék.

közödeszed 2013.05.01. 13:56:07

jó kis mogyoróvajas piritós eperlekvárral...bár én angliában kaptam rá az ízére.

közödeszed 2013.05.01. 14:01:11

ja igen az ára..1.50-1.70-ért vettük vagy a sainsbury's-ben vagy az Asda-ban ..itthon meg 1200 forint ha nagy ritkán lehet kapni valahol..

Foxhunter 2013.05.01. 14:02:48

Itthon lehet a Hersey Reese's termekeit kapni valahol? A peanut butter cups-t nagyon kiprobalnam :-)))) Meg ezt a receptet is, ehhez is kellene ket termekuk (a peanut es a chocolate chpis) bar gondolom ezek nelkul sem lenne rossz a suti.

www.hersheys.com/recipes/recipe-details.aspx?id=6703&name=Peanut-Butter-and-Milk-Chocolate-Chip-Brownie-Bars#reviews

Foxhunter 2013.05.01. 14:05:37

Ja meg annyit hogy en Nutellaval egyutt szeretem enni a mogyorovajat :-) Egeszseges es kaloriaszegeny.... Azt hiszem, Hollandiaban lattam ilyen kombinaciot uveges kiadasban, persze en csak ugy felvaltva kanalazgatok az uvegekben :-)

Nemzeti trafikos 2013.05.01. 14:34:06

Na ilyet majd én is árulok.

Cat_the_cat · http://rockonlelkek.hu/ 2013.05.01. 14:39:08

@Foxhunter: Igen! A Culinaris-ban: culinaris.hu/search?page=0&keywords=reese&order_by=relevance&price_group=&country_of_origin=&category=
Én imádom :) Vadásztam is, van-e itthon. Persze botrányosan drága... de ha még sosem próbáltad, kóstold meg mindenképp!

baliquez 2013.05.01. 14:48:44

Szeretem ezt a blogot, bár a téma ízléses fotót is érdemelt volna, mindegy, leírok egy mogyorós csirkeszárny receptet, saját fejlesztés és nagy sikere van, szorosan kapcsolódik, hozzávalók:

- két (rendkívül) púpozott evőkanál földimogyoró-krém (lehet crunchy is)
- egy lime leve
- egy üveg barnasör (valami hazai baksör)
- egy evőkanál mustár (glóbuszos, dijoniból harmadannyi is megfelel)
- bő maréknyi barnacukor
- evőkanálnyi szójaszósz (só helyett)
- csilipelyhek ízlés szerint és/vagy cayenne-bors
- teáskanál kurkumapor (hogy nehezebb legyen kimosni a ruhából ha ráfröccsen, egyébként nagyon egészséges).
Keverd össze tisztességesen, egyenletesre.

(Közben egy kiló krumplit felkockázol jól, sárgát lehetőleg)

Kb. kéttucat csirkeszárnyat (12 pár szárny magyarul, 24db) ízületeknél szétvágsz, (karmos végükből alaplét lehet készíteni, ide nem kell), kevés vajon serpenyőben enyhén átpirítod mindet, épp csak ne legyen hókadt, nem kell kiszárítani. (Krumplit elindítod*)

Ha kész tepsibe velük, rá a maszatot, be a 200 fokra előmelegített sütőbe, kb. 20 perc kell hogy elkészüljön, utána lapáttal még átforgatod szószostól a szárnyakat, rádobálhatsz egy-két kocka vajat, nagyon szépen kiemeli az illatát és az ízét is, pihenteted 10 percig a hűlő sütőben.

*Kb. egy kiló sárga burgonyából készített sültkrumpli-kocka passzol hozzá, amit egyetlen evőkanál szőlőmagolajjal készítek pompás (aktifráj nevű) forrólevegős sütőben 35 perc alatt.

Próbáljátok ki, nagyon finom. Gondolom csirkemell-csíkokkal is menne de azt nálunk a kutyák eszik, a szárny finomabb, régen fordítva volt (egyébként általános aranyszabály hogy a csont melletti húsok a legfinomabbak, minden állatnál).

peti papagáj 2013.05.01. 15:26:06

Talán jobb lenne nyersen enni a földimogyorót, amennyiben van fogunk, megúsznánk pár felesleges adalékanyagot.

Zuzimama 2013.05.01. 15:38:31

A mogyoróvaj nem tartalmaz annyi kalóriát, mint a Nutella, sőt, a dietetikusok, személyi edzők, trénerek kifejezetten ajánlják a napi fogyasztását. 1 kanálnyi mogyoróvaj 85 kalóriát tartalmaz, ez egyáltalán nem sok.
Tévedés azt hinni, hogy mert vajnak hívják így aztán hízlal is.

Viszont rengeteg vitamint, rostot, ásványi anyagokat tartalmaz és különböző betegségek megelőzésében is hasznos, mint pl. a második típusú diabétesz.
Kifejezetten ajánlott diétázóknak és olaynoknak akik egészségesen akarnak élni.

qwertzu 2013.05.01. 15:40:31

@Túrós: A lidl sajátmárkás elég olcsó és teljesen rendben van. Talán 700 HUF.

Ha venni akarsz valamilyet, nézd meg az összetételt. úgy kell kezdődnie, hogy 9x% földimogyoró. Ami nem ilyen az bóvli.

@diarrhoea: Mogyoróból, sóból és egy kevés növényi olajból áll.

qwertzu 2013.05.01. 15:43:18

@Zuzimama: kb 600 kalória 100 grammban. Hizlal. És a vajjal ellentétben lehet magában enni, és addiktív.

Zuzimama 2013.05.01. 15:47:25

@qwertzu: hát ha valaki megeszik belőle 100 gr-ot és additktív, akkor tuti, hogy hízni fog tőle. Nem azt javasolják, hogy csak ezt edd, hanem, hogy illeszd be az étrendedbe, mert elősegíti pl. az emésztést.

Nem a mogyoróvaj az addiktív, hanem a személy aki rákattan.

lutria 2013.05.01. 15:57:31

Állítólag az amcsik a zsíros kenyér említésétől is hányni tudnak..

baliquez 2013.05.01. 16:14:57

@lutria: ha mindenképp meg akarod őket hánytatni akkor magyarázd el nekik a töpörtyűt: lard baked in fat. :)

Szaktanár 2013.05.01. 16:18:06

a képeken elég gusztustalanul néz ki, kóstolni még sosem kóstoltam, mondjuk most se jött meg hozzá a kedvem - bár, ha belegondolunk, h mennyi gusztustalanul kinéző finom dolgot eszünk...
vki említette, h a lengyelek ismerik a túró rudi helyi változatát, nem tudom, h ez így van-e, mindenesetre én kínáltam nekik a magyart, nem tudták, mi az, de ízlett nekik.

Darth Revan 2013.05.01. 16:40:46

@arncht: Nekem izlett a Hershey, de senki masnak a csaladban, unokaocsem foglalta ossze a legjobban: hanyas ize van.

A mogyorovajat en is borzasztonak talaltam. Brr.

arncht 2013.05.01. 16:47:32

A turorudi tudtommal az oroszoktol jott.

egyetmondok 2013.05.01. 16:49:37

Francia zeller szárát hosszában félbe vágni, a mogyóróvajat belekenni,majd 5-8 cm darabokra felvágni, és ropogtatni.
Sörözéshez nekem nagyon bejön.
A kenyérre kenős, lekváros verzió...na azt nem bírtam megszokni.

Guminyúl1 2013.05.01. 18:22:35

A Reese's fasza cucc, az egyetlen a Hershey-től ami európai ember számára fogyasztható. Egyébként utálom az édes-sós kombinációt, de ez kifejezetten jól sikerült.
Minden más Hershey csoki valóban full hányás ízű, ótvar szar.

mojoking77 2013.05.01. 22:21:37

Hmmmmmmm......... Bar meg csak nem egeszen fel eve elek kint, de soha senki nem ajanlotta, hogy egyek mogyorovajat, vagy hej nelkuli szendvicskent elkeszitett borzalmat. A vilag kicsit megvaltozott erre fele, miota utoljara itt jarhattal. Manapsag minden a fogyokurakrol, es az "altaluk" egeszsegesnek gondolt etelekrol szol. Miert ennek olyat amugy, aminek rossz az ize, es meg egeszsegtelen is? Nem mondom, hogy feltetlenul logikus, de hat biztos en nem ertek hozza. Vagy tul kozel elek a nagyvarosokhoz. Lehet a farmokon meg mindig ez az etrend divik....

Globetrotter2014 2013.05.02. 08:05:27

Érdekes én pont így jártam a túrudival, csak fura módon németekkel. Pedig náluk igen jó túrós dolgokat kapni...

Foxhunter 2013.05.02. 23:15:35

@Cat_the_cat:
Köszi :-) Tényleg arcpirító az ára sajnos. Főleg ha még esetleg rendelni kell és a postaköltség is hozzájön.

Gehekko 2013.05.23. 23:36:27

ahogy nézem, április 2. a mogyoróvaj+lekvár/jelly napja. a sima mogyoróvaj nap január 24.

:)

adamfesto 2013.05.25. 21:48:26

Az ára tényleg sok, mondjuk ha valaki szereti akkor nem gond, úgy is megéri. :) Odáig jutottam az évek alatt, hogy rengeteg fajtát meg tudtam kóstolni. Ez a képen, a Skippy például elég jó minőségű. Most odáig jutottam, hogy magam készítem pörkölt földimogyoróból, és el kell hogy mondjam, ez teljesem adalékmentes és a legjobb minőségekkel versenyez ízben, ráadásul negyed áron.

image001.png

Facebook

Iratkozz fel hírlevelemre!

Címkék

ajándékok házilag (30) amerikai (18) aprósütemény (13) aszalt gyümölcs (4) bab (3) braising (3) brézingelés (3) bulgúr (4) buli (9) citrom (7) comfort food (5) csicseriborsó (4) csirke (9) csokoládé (15) cukor (13) dél-amerikai (3) desszert (58) dió (5) DIY (5) édes (4) édesség (22) egészséges (24) egypercesek (34) elegáns (5) élesztő (11) előétel (7) eper (7) ételfotó (3) étterem (6) fagylalt (6) fahéj (3) fesztivál (3) feta (3) főétel (14) fotó (3) francia (3) fűszer (20) fűszeres (7) fúziós (3) gallicoop (4) gluténmentes (4) görög (10) görög joghurt (5) grapoila (4) grill (3) gyerekeknek (8) gyors (8) gyors vacsorák (38) gyümölcs (6) habcsók (3) hal (3) húsvét (9) ital (5) joghurt (9) kalács (7) karácsony (28) keksz (11) kelt tészta (14) kenyér (20) kókusztej (3) könnyű (7) kovász (4) közel-kelet (5) közel-keleti (22) krémsajt (6) krumpli (3) kuszkusz (3) lazac (3) lencse (3) leves (10) liszt (5) mandula (4) marhahús (5) marokkói (6) mediterrán (9) mexikói (5) méz (4) nagy vendégségekre (3) nyár (3) olasz (11) olíva olaj (4) padlizsán (6) paprika (4) paradicsom (14) parmezán (3) péksütemény (5) pulyka (6) rizs (4) sáfrány (3) sajt (8) saláta (9) spanyol (9) sütemény (25) sütőtök (5) szponzorálttartalom (5) tahini (8) tapas-mezze (13) távol-keleti (5) tea (3) tejföl (3) tejszín (3) tenger gyümölcsei (3) tészta (7) tex-mex (3) tojás (5) ünnep (42) ünnepi ételek (35) vaj (6) vegán (8) vegetáriánus (42) vörösbor (3) zöldség (13)
süti beállítások módosítása