Ajándékok házilag 11.- A világ legjobb zserbója, ami már 30 éve állja az idő próbáját!

Szerző: Házisáfrány - 2018.12.21. 09:05 18 komment

zserbó 1.jpgVelünk, „gasztroizékkel” általában egyáltalán nem könnyű! Pont a napokban mondta nekem Anett, a legjobb barátnőm, hogy ha egy mód van rá, többet nem megy velem étterembe. Egy átlagos vendéglőben ugyanis mindent kritizálok, idegesítő módon okoskodom arról, a kirendelt ételt hogyan kellett volna jól megcsinálni, sznobkodva magyarázom, milyen alapanyagokból lett volna szerencsés dolgozni, ha adott étterem adna magára akárcsak egy kicsikét is (de persze nem ad, tehát minek jöttünk ide…), és hosszan fejtegetem azt is, miért ideje múlt és korszerűtlen az étlap.
...Ha jobban belegondolok, Anett helyében én se nagyon akarnék magammal étterembe menni….

Mindezek ellenére elárulok neked egy titkot, jó? Szép csöndben, amikor senki nem néz oda, mi, az ominózus gasztroemberek legalább annyira imádjuk az old school desszerteket, mint mindenki más. Úgy ahogy vannak, változtatás és újítások nélkül. Mert azok tökéletesek voltak évtizedekkel ezelőtt és ugyan olyan tökéletesek most is.  Ez vonatkozik a karácsonyi süteményekre is, természetesen. Nem mondom, hogy nem szoktam új dolgokat kipróbálni minden évben, de az újdonságokat csak a hagyományos sütemények mellé és nem helyett sütöm. Nincs ugyanis karácsony mézeskalács, mandulás hókifli, bejgli és zserbó nélkül.

zserbó 2.jpgNos, idei karácsonyi ajándékom az, hogy elárulom neked 30 éve féltve őrzött zserbóm receptjét. Ezt a süteményt ugyanis pont ennyi éve készítem változtatások nélkül, és mondhatom kiállta az idő próbáját olyannyira, hogy 23-án mindig megsütöm az első oriástepsit belőle, és még nem volt olyan, hogy 26-án ne kellett volna egy újabb adagot készítenem! Kérlek tehát, fogadd szeretettel. Mielőtt nekiállnál, íme néhány jótanács, amit nem árt megfogadnod, ha igazán nagyot szeretnél alkotni!

  1. Csak akkor süsd meg, ha van házi baracklekvárod, a boltiból bármit csinálsz, nem lesz OLYAN.
  2. Ne spórolj a lekvárral, mert kevés lekvárral száraz lesz. Én egy egész litert szoktam egyszerre elhasználni.
  3. Felejtsd el a margarint. Ez a desszert is vajjal a legfinomabb.
  4. Ne olvassz a tetejére csokoládét! A zserbó főzött, retro, kakaóból készült mázzal a legfinomabb!
  5. Asszem ennyi.

…Nu. És akkor a recept. Ez az utolsó posztom az ünnepek előtt, így ezúton kívánok neked boldog karácsonyt!

(Ennyiből egy nagy tepsi sütemény lesz, én a sütő saját, "egészalakos" lapos tepsijében szoktam sütni, ami plusz/mínusz 35*45 cm körül van, de minden sütő belsejének más-más a mérete.)

Ha tetszett a poszt, ide kattintva követheted Házisáfrány kalandjait a facebookon is!

550-600 gr liszt
300 gr vaj
80 gr cukor
2 tojás
1.5 dl tej
15 gr élesztő
csipet sütőpor
csipet só

a töltelékhez

1 l sárgabarack lekvár
200 gr darált dió
150 gr cukor

a mázhoz
300 gr cukor
25 g holland kakaópor
1 dl víz
100 gr vaj

  1. Melegítsd langyosra, de 42 foknál nem melegebbre a tejet. Tégy bele egy csipet cukrot, morzsold hozzá az élesztőt, takard le és hagyd békén 15 percig.
  2. Morzsold el a lisztet a vajjal. Öntsd hozzá az élesztős tejet. Keverd el, majd add hozzá a cukrot, a tojásokat a sót és a sütőport. Gyúrd alaposan össze majd hagyd letakarva pihenni 60 percig, hűvös helyen. Ha a tészta nagyon ragadna, adj hozzá még egy kevés lisztet.
  3. Daráld le a diót és keverd össze a cukorral. Tedd félre.
  4. Oszd 3 egyenlő darabra a tésztát. Nyújtsd ki 3 egyforma téglalappá. Ha ragadna a munkalap, időnként lisztezd. Miután tök egyforma téglalapokat kell csinálni, nekem az a trükköm, hogy amikor már saccra majdnem nagytepsinyire nyújtottam a tésztát a munkalapon, kibélelem a tepsit sütőpapírral és abban nyújtom a tésztát sodrófával a végleges méretre. Amikor az elsővel kész vagyok, sütőpapírostól kihúzom a tepsiből, mert így megmarad a formája, fogok még egy sütőpapírt, azon kinyújtom a második réteget azt is. Azt is félreteszem sütőpapirostól és végül egy harmadik sütőpapíron kinyújtom a harmadik adag tésztát. Ezt már a tepsiben hagyom és erre jön majd a többi tészta réteg.
  5. Az első tésztalapot alaposan megkenem lekvárral majd megszórom dióval. Ebben a sütiben nincs olyan, hogy "túl sok lekvár".
  6. A félretett sütőpapírról óvatosan lefejtem a második réteg tésztát és ráteszem az első réteg lékváros dióra, majd megismétlem a lekvár-dió-tészta folyamatot. Erre kerül az utolsó réteg tészta.
  7. Tedd félre a süteményt 60 percig pihenni, szurkáld meg, majd süsd 170 fokon kb. 25 perc alatt aranybarnára. Ha nem süt egyenletesen a sütőd, félúton fordítsd meg a tepsit. Ha túlságosan barnulna, vedd kissé lejjebb a hőfokot és az utolsó percekben takard le a tésztát alufóliával.
  8. Ha kész a sütemény, várd meg míg kihűl és csak utána állj neki a csokoládé bevonatnak.
  9. Tedd a cukrot a vízzel és a kakaóporral vastag fenekű edénybe. Közepes lángon forrald fel, majd folyamatos kevergetés mellett főzd addig, míg a cukorkristályok elolvadtak, ez forrás után kb. 3-5 perc. Ekkor húzd le a tűzről és keverd bele a hideg vajat.
  10. Azonnal, még forrón öntsd a csokoládét a zserbó tetejére és néhány gyors mozdulattal oszlasd el a felszínén mert rögtön szárad.
  11. Hagyd a mázat száradni másnapig. Akkor kész, ha már kicsit matt. Nem olyan szép, mintha olvasztott csokoládét tettél volna rá, de meglátod, sokkal finomabb.
  12. Vágd kockákra a süteményt. Jó sokat, mert őrületes sikere lesz! (És legyen kéznél még egy tepsinyi alapanyag arra az esetre, ha idő előtt elfogyna. Én szóltam! ;-) )

Címkék: karácsony dió csokoládé sütemény desszert aprósütemény ünnepi ételek

A bejegyzés trackback címe:

https://hazisafrany.blog.hu/api/trackback/id/tr875704549

bohuš 2013.12.23. 11:04:57

Én akarnék veled étterembe menni! Lenyomnánk a két öreget a Muppet showból :-)

enigma777 2013.12.23. 14:07:58

Ez majdnem tökéletes zserbó recept. Amit kihagytál belőle:
-a tésztához 1 egész tojás és 1 tojás sárgája kell
-élesztőből elég 5 dkg, sütőpor nem kell hozzá
-csak házi sárgabaracklekvárral a legjobb.
Ha kisült a tészta és a mázat is fölkentük, tepsistől be kell tenni a hűtőbe, vagy hideg helyre.

Mindenkinek boldog karácsonyt!

bohuš 2013.12.23. 15:26:14

@enigma777:
"Csak akkor süsd meg, ha van házi baracklekvárod, a boltiból bármit csinálsz, nem lesz OLYAN." - ezt én úgy venném, hogy nem hagyta ki.

martineden 2013.12.23. 15:49:12

Hat nem tudom,mifelenk ez nem zserbo.Hol marad a krem>A zserboban van ket reteg krem,es ket reteg lekvar dioval.Na az zserbo.Amit te dicsersz az joforman pite csokitetovel.Legalabb is mifelenk

Házisáfrány 2013.12.23. 16:03:47

@martineden: Az eredeti zserbóban soha nem volt krém. Ezt az idézetet a zserbó, azaz gerbeaud szelet megalkotó éttermének az oldaláról a gerbeaud.hu -ról másoltam neked:

"Gerbeaud Originál

Ajándékok - Gerbeaud originál

Gerbeaud Emil, mint chocolatier, azaz csokoládé-készítő mester, honosította meg Magyarországon a macskanyelvet és a konyakosmeggyet. Mindezen felül vajas, párizsi és különleges krémeket, több mint százféle teasüteményt, csemegecukorkákat készített. A mindenki által ismert és talán a magyar háziasszonyok kedvenc süteménye, a Gerbeaud szelet is alapítónk nevéhez fűződik. Az eredeti receptje alapján készült sütemény élesztős tésztalapokból áll, melyet sárgabaracklekvárral, porcukorral és darált dióval töltünk, tetejére pedig csokoládémáz kerül. "

Amiben krém van, az is nagyon finom lehet, de az eredeti zserbószeletben nincs.

Házisáfrány 2013.12.23. 16:06:37

@enigma777: Kedves Enigma! Csak 15 gr, azaz másfél deka élesztő van a receptemben. Nem kell semmit sem agyonélesztőzni, mert az az íz rovására megy szerintem, inkább maradok a hűvös helyen, lassan kelesztés módszerénél. :-)
Neked is boldog karácsonyt! :-)))

martineden 2013.12.23. 16:10:12

@Házisáfrány: Kossz a valaszt.Irtam amugy ,hogy mifelenk,nem ilyen.

martineden 2013.12.23. 16:13:18

@qwertzu: Hiaba na.Bocsanat,Valoban a mezes ha igy vissza gondolok.Kar volt beleugatnom ferfi letemre,de imadom a zserbot.Mea culpa

Házisáfrány 2013.12.23. 16:16:37

@martineden: Nem gáz! :-))) Olyat a nagyi is szokott csinálni nálunk, "mézes krémes" néven fut. Nem rossz az sem! ;-)

Gyarló Hintaló 2013.12.23. 17:34:08

"a zserbó elkészítéséhez kell egy tiszta lélek"

www.youtube.com/watch?v=OICFp991g0I

Napfény Nap 2014.11.22. 09:53:29

@enigma777: Nekem ez a zserbó recept jött be eddig a legjobban!

Koska 2015.05.25. 22:23:30

Szia!
Nálunk ez a süti volt a hétvégén, de nekem a tészta sokkal több lisztet (65 dkg-ot) vett fel, és még így is elbírt volna egy adagot. A máz is nagyon híg volt nekem, fogalmam sincs miért, hisz még a kakaó is nagyon púpos kanálnyi volt, és a vaj is kicsit több. Nem is szilárdult meg egyáltalán teljesen még másnapra sem.
Ezektől függetlenül nagy sikere volt, és mindenkinek nagyon ízlett, de legközelebb sokkal sűrűbbre csinálom a mázt, vagy maradok a csoki-olaj kombónál.
Köszi

Házisáfrány 2015.05.26. 08:17:23

@Koska: szia!
A teszta lagy teszta, igy annyi liszt kell bele amennyit irtam meg akkor is, ha latszolag elbir tobbet. Tul sok liszttel kemeyebb es szarazabb lesz a teszta mint kene. A maz akkor lesz tul hig ha tul sok a viz benne. Akkor se tegyel az eloirtnal tobbet bele ha az elejen nem keveredik rendesen- ahogy fozes kozben elkezd olvadni a cukor, helyreall az allag is. Mindent hozzavalot egesz pontosan megmertel? Ha betartod az aranyokat a maznak surunek kell lenni es azonnal el kell kezdeni szaradni. Ezt a sutemeny majdnem 30 eve keszitem es ha betartasz minden leirtat, elronthatatlan.
Szep napot, Hazisafrany

Koska 2015.05.26. 10:08:21

Szia!
Annyi liszttel maximum kenni tudtam volna, nyújtani biztos nem. Sok év van mögöttem a konyhában, ezért nem riadok meg ilyen esetekben. Vízből nem hogy többet, de még kevesebbet is tettem. A mérlegem természetesen igénybe volt véve. Igazán nem megbántani akartalak, és mint írtam a süti végülis finom volt, egyáltalán nem száraz, még ma sem:). Csak azért írtam le, hogy ha valaki hasonló helyzetbe kerül, kevésbé rutinos, ne ijedjen meg tőle, de utólag is elnézést, hogy megtettem, ha gondolod, nyugodtan töröld ki, ha negatívnak érzed, bár egyáltalán nem annak szántam :(

Zita Lingné Lőrinczy 2015.12.16. 21:14:51

Ez a csokimáz egyszerűen fantasztikus!!!

Trompipi 2016.06.12. 09:10:31

Hat ez sajnos nem lett jo. Evek ota sutok zserbot, mindig sikerrel, de gondoltam, most kiprobalok egy uj receptet es erre esett a valasztasom. A teszta nekem is nagyon lagy lett, mint ahogy fentebb irta valaki, de kis lisztet hozzagyurva egesz OK lett az allaga es konnyen lehetett nyujtani. Az 1 liter lekvar helyett szerencsere nekem csak 2 uveg volt itthon (600 ml kb), ennel tobbet egyszeruen nem is birt volna el ez a teszta. A csokimaz, bar konnyen ontheto, egy ejszaka dermedes utan is nyulik, nagyon nehezen lehet a zserbot szeletelni. A tesztaretegek pedig vegul tul vastagok lettek, izre pedig az egesz tul edes. Nagyon sajnalom, nagy remenyeket fuztem ehhez a recepthez, de nekem nem jott be :(.

AdamTheTux 2017.12.22. 21:24:55

Nagymamámtól kaptam pontosan ezt a receptet. Fantasztikusan működik. Én annyival egyszerűsítettem, hogy csak két lapot készítek, így a töltelék sokkal intenzívebb :)

image001.png

Facebook

Iratkozz fel hírlevelemre!

Címkék

ajándékok házilag (30) amerikai (18) aprósütemény (13) aszalt gyümölcs (4) bab (3) braising (3) brézingelés (3) bulgúr (4) buli (9) citrom (7) comfort food (5) csicseriborsó (4) csirke (9) csokoládé (15) cukor (13) dél-amerikai (3) desszert (58) dió (5) DIY (5) édes (4) édesség (22) egészséges (24) egypercesek (34) elegáns (5) élesztő (11) előétel (7) eper (7) ételfotó (3) étterem (6) fagylalt (6) fahéj (3) fesztivál (3) feta (3) főétel (14) fotó (3) francia (3) fűszer (20) fűszeres (7) fúziós (3) gallicoop (4) gluténmentes (4) görög (10) görög joghurt (5) grapoila (4) grill (3) gyerekeknek (8) gyors (8) gyors vacsorák (38) gyümölcs (6) habcsók (3) hal (3) húsvét (9) ital (5) joghurt (9) kalács (7) karácsony (28) keksz (11) kelt tészta (14) kenyér (20) kókusztej (3) könnyű (7) kovász (4) közel-kelet (5) közel-keleti (22) krémsajt (6) krumpli (3) kuszkusz (3) lazac (3) lencse (3) leves (10) liszt (5) mandula (4) marhahús (5) marokkói (6) mediterrán (9) mexikói (5) méz (4) nagy vendégségekre (3) nyár (3) olasz (11) olíva olaj (4) padlizsán (6) paprika (4) paradicsom (14) parmezán (3) péksütemény (5) pulyka (6) rizs (4) sáfrány (3) sajt (8) saláta (9) spanyol (9) sütemény (25) sütőtök (5) szponzorálttartalom (5) tahini (8) tapas-mezze (13) távol-keleti (5) tea (3) tejföl (3) tejszín (3) tenger gyümölcsei (3) tészta (7) tex-mex (3) tojás (5) ünnep (42) ünnepi ételek (35) vaj (6) vegán (8) vegetáriánus (42) vörösbor (3) zöldség (13)
süti beállítások módosítása